Tre aktive brukere av sosiale medier, forfatter og blogger Gunnar Tjomlid, professor i medievitenskap Jostein Gripsrud og filosof Anita Leirfall (som også har fått i oppgave å holde i trådene) har takket ja til å samtale om det fenomenet vi har valgt å kalle «Sosiale medier og meningsdannelse».

2006 var året da den første Twitter-meldingen ble sendt og Facebook åpnet for registrering. Noen måneder tidligere åpnet YouTube for deling av videoer, Instagram fulgte etter som delingstjeneste for bilder i 2010.  I dag twitrer 350 millioner, to milliarder profiler er registrert på Facebook, og Instagram nærmer seg en milliard brukere. I Norge har YouTube nærmere 4 millioner brukere, 3 millioner har en Facebook-profil, 2 millioner bruker Instagram og 1 million er på Twitter.

Gjennom sosiale mediers mange plattformer møter vi en flom av nye stemmer, og mange av dem har ikke tidligere blitt hørt i tradisjonelle medier. Bøker basert på Facebook-oppdateringer blir bestselgere, og gjennom YouTube-kanaler kan man bli superkjendis uten å forlate gutterommet. Samtidig har vi fått en twitterkonge som president, og her hjemme har vi vært svært nær en regjeringskrise som en direkte følge av et Facebook-innlegg. Metoo-kampanjens stemmer har i stor grad blitt hørt, omtalt og videreformidlet gjennom sosiale medier, og det finnes knapt den aktivitet som ikke har sin egen FB-gruppe. Det skapes møteplasser på tvers av geografiske og kulturelle avstander, og muligheten for å møte likesinnede – vaksinemotstandere, interessegrupper for ulike lidelser, indieforfattere som danner ny forfatterforening, katteelskere, reiseglade som deler opplevelser – har aldri vært større.

Nyheter, både de falske og de sanne, sprer seg i løpet av minutter, og både de seriøse debattene og de opphissede ekkokamrene fylles av stadig nye ytringer. Aldri har så mange ment, delt og ytret seg om så mye. Ekkokamre, trolling, oppdatering, tråder, hjerter og kommentarfelt … gamle begreper har fått ny mening, og våre egne meninger blir stadig bombardert og påvirket av en flom av andres ytringer. Hvordan denne nye medievirkeligheten påvirker oss og meningene våre, er kanskje et av de spørsmålene som blir utdypet i dagens sosiale samtale.

 

Løkka fredag 8. juni kl. 13:45 Billetter kr. 130