Skip to content
Cecilie Ore
Cecilie Ore studerte klaver ved Norges Musikkhøgskole og i Paris og deretter komposisjon ved Institutt for Sonologi i Utrecht og ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam.
Cecilie Ores viktigste instrumentale verk på 80- og 90 tallet er tetralogiene Codex Temporis, Tempora Mutantur og orkesterverket Nunc et Nunc. Etter år 2000 har hun i stadig større grad arbeidet med tekstbasert og samfunnskritisk musikk. Det sceniske verket A. – ein skuggeopera, Schwirren for vokalensemble, kammeroperaene Dead Beat Escapement og Adam & Eve – a divine comedy, korverket Come to the Edge! og den politiske stand-up romansen Who do you think you are? er alle eksempler på dette. Temaene spenner fra dødsstraff til ytringsfrihet. Hennes seneste verker har naturen som tema: H2O-trilogien for strykekvartett, Katsu!, Hototogisu! – a cuckoo cries og Lex Naturae.
Cecilie Ore har blitt fremført av ledende orkestre, ensembler, kor og solister som bl.a. BBC Symphony Orchestra, Ensemble Modern, Ensemble Recherche, BBC Singers, Solistkoret, Nordic Voices, Oslo Sinfonietta og DNO&B for å nevne noen. Hun har også vært gjesteprofessor og undervist i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole.
Cecilie Ore har vunnet en rekke nasjonale og internasjonale priser for sine verk.
For ytterligere informasjon og musikk:
Stemmer i Samtidsmusikken av Bodil Maroni Jensen, Solum Bokvennen (2024)
Fredag 30.5 kl 15:30 Musikk og katastrofe – om kontinuitet og brudd i kompositoriske tankeprosesser, Løkka. En samtale mellom førsteamanuensis i filosofi, UiB, Anita Leirfall og komponist Cecilie Ore
De skriver om samtalen:
All kunst er i sin essens katastrofisk!
«Når jeg komponerer har det alltid vært viktig for meg å knytte de musikalske ideene opp mot noe som også peker utover selve musikken og som derved setter musikken inn i en større sammenheng. Derfor lar jeg meg inspirere av både litteratur og visuell kunst, men også natur- og realvitenskapene.» (Cecilie Ore)
– Med utgangspunkt i dette sitatet skal vi i denne intervjusamtalen gå nærmere inn på hva som kan utløse musikalske tanker. Hvor kommer de musikalske ideene fra? Hva er kreativ intelligens? Vi skal forsøke å belyse disse spørsmålene ved å se nærmere på katastrofeteorien til matematiker og filosof René Thom. Hans tanker rundt kontinuitet og brudd er svært interessante med tanke på å forstå den skapende prosessen. Hva er et brudd? Hvordan oppstår et brudd? – Et brudd forutsetter en kontinuitet som er svanger med bruddet. Her vil vi også se på noen interessante paralleller til Kants refleksjoner rundt horisontale og vertikale bevegelser i tenkningen.
AFS2025-04-30T22:46:13+02:00
Page load link